Kuala Terengganu Kini

                    

              Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) adalah badan berkanun yang ditubuhkan untuk menerajui pembangunan sosioekonomi Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).
               ECER Malaysia meliputi Kelantan, Terengganu, Pahang dan daerah Mersing di Johor. Ia menduduki kawasan yang menakjubkan sebanyak 66,000 km persegi atau 51% daripada keseluruhan kawasan Semenanjung Malaysia. ECERDC memainkan peranan penting dalam menetapkan arahan, merumuskan dasar dan membangun strategi untuk pembangunan sosioekonomi ECER dengan mempromosikan dan memudahkan pelaburan ke dalam Wilayah. Salah satu projek utama ECER yang dilaksanakan oleh ECERDC ialah pembangunan Pusat Bandar Kuala Terengganu (KTCC), yang dijangka menarik pelaburan sebanyak RM5 bilion dan dijangka mewujudkan lebih 10,170 pekerjaan di pelbagai sektor.
               Pembangunan KTCC bukan sahaja menarik pelabur dari dalam dan luar negara, tetapi juga akan memberi manfaat kepada rakyat Terengganu dari segi peluang pekerjaan dan peluang keusahawanan. Komponen projek KTCC, yang akan dibangunkan dalam fasa, termasuk pusat gaya hidup bersepadu, kompleks membeli-belah KTCC Mall, pangsapuri servis, hotel, runcit / lot pejabat dan pusat pendidikan. Kesihatan Wellness Village dan titik kapal pesiar juga akan dibangunkan di KTCC, menjadikannya pilihan ideal untuk pesara dan ekspatriat.
               Sama seperti Pulau Pinang, Terengganu juga menawarkan pantai yang indah dan terkenal dengan pulau-pulau banyak tubuhan batu karang, namun negeri ini mempunyai kelebihan perbandingan kos kehidupan yang lebih rendah dan tahap kehidupan yang lebih santai. Semua ini dijangka akan meningkatkan kedudukan Kuala Terengganu sebagai Bandar Warisan Heritage, sejajar dengan wawasan Kerajaan Negeri.
               Sebagai contoh, KTCC Mall akan menjadi mercu tanda baru di Kuala Terengganu, di mana ia akan menawarkan 200 lot runcit, Cineplex 10-skrin, dan lorong bowling 48-lorong yang akan menjadi yang pertama seumpamanya di Kuala Terengganu. Pembangunan KTCC bukan sahaja mewujudkan peluang pekerjaan dan keusahawanan untuk orang-orang di Kuala Terengganu, tetapi ia juga akan membolehkan penduduk setempat untuk membeli-belah dan melakukan aktiviti riadah bersama keluarga dengan selesa. Ibu pejabat Majlis Bandaraya Kuala Terengganu dan bangunan Yayasan Negeri juga akan dibina di kawasan KTCC ini.
               Pembinaan KTCC Drawbridge, yang akan mempunyai sambungan terus ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Terengganu, akan memainkan peranan penting dalam mempromosikan industri pelancongan khususnya di negeri ini, dan ECER secara amnya. ECERDC juga telah menjalankan kajian terperinci mengenai program homestay di ECER, di mana perkara itu kini sedang dijalankan oleh Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan.
               Mempunyai akses terus dan penyambungan terus ke Terengganu yang lebih baik dan cekap akan membolehkan pembangunan berkembang maju dengan cara yang lebih baik, yang seterusnya akan menarik lebih banyak pelaburan ke ECER. Kebolehcapaian terhad semasa Terengganu telah dikenal pasti sebagai cabaran utama yang dihadapi oleh Negara. “Dalam perkembangan yang sama, Kuala Terengganu akan ditukar menjadi Bandaraya Warisan Pesisir Air dengan pembinaan jambatan baru yang menghubungkan utara dan selatan bandar air ini. Inisiatif negeri ini, yang dimulakan pada September 2014, dijangka siap pada 2016. Pusat pentadbiran baru di Padang Nenas untuk Kuala Nerus baru dibentuk dan dijangka menjadi pemangkin pembangunan masa depan di kawasan berhampiran, “kata Dato ‘Seri Ahmad Razif, Ketua Menteri, Terengganu.
               Jambatan lekap menghubungkan Muara Utara ke Daerah Perniagaan Pusat Kuala Terengganu (CBD) dan kawasan sekitar Muara Selatan. Pembinaan bermula pada 13 Ogos 2014 dan dijangka siap pada Mac 2017. Jambatan ini direka untuk memudahkan trafik dalam teras bandar selain merangsang kesalinghubungan bandar dan pertumbuhan masa depan. Penyempurnaan KTCC Drawbridge akan mengurangkan masa perjalanan dari Lapangan Terbang Sultan Mahmud Kuala Terengganu ke Daerah Perniagaan Pusat Bandaraya. Selain itu, penyiapannya dijangka akan mempromosikan pertumbuhan ekonomi yang pesat dan mantap di kawasan CBD melalui peluang pekerjaan dan peluang perniagaan dari aktiviti pelancongan, komersial dan perindustrian. Perkembangan pejabat runcit, kediaman dan hotel pasti akan meningkatkan ekonomi bagi penduduk ECER serta negeri Terengganu.

Credit: http://propertyinsight.com.my

Leave a Reply